Στιγμές Αλκυονίδες, Αγγέλα Καϊμακλιώτη

Στιγμές Αλκυονίδες, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, 8 Μαρτίου 2013




Φίλοι και Φίλες,

Αισθάνομαι ευλογημένη απόψε, έχοντας όλους εσάς μαζί μου σ’ αυτό το ποιητικό ταξίδι.
 Ευχαριστώ εγκάρδια τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Δήμου Λάρνακας και ιδιαίτερα την Αντιγόνη Περεντού, για τη διοργάνωση της εκδήλωσης, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών για τη φιλοξενία. Ευχαριστώ ιδιαίτερα το φίλο Δήμαρχο, το φίλο Πρόεδρο της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών για τους χαιρετισμούς τους. Ευχαριστώ το φίλο, λογοτέχνη Λούη Περεντό για την παρουσίαση των Αλκυονίδων μου. Ευχαριστώ το φίλο λογοτέχνη Ανδρέα Τιμοθέου για τις απαγγελίες και την φίλη Αφροδίτη Οικονόμου για την παρουσίαση του προγράμματος. Ευχαριστώ τον εκδότη μου, Σάββα Γεωργίου. Με τιμάτε με τη φιλία σας.

Το ταξίδι μας απόψε ήταν μια κατάδυση στο νόημα της στιγμής. Στη δύναμη της στιγμής που μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Φαντάζομαι ότι από μια παρόμοια στιγμή ακούστηκε επιτέλους δυνατά, η φωνή της γυναίκας, ότι από μια εκρηκτική στιγμή ξεκίνησαν οι κινητοποιήσεις και οι διαμαρτυρίες χιλιάδων γυναικών στις αρχές του εικοστού αιώνα, που ζητούσαν ίσα δικαιώματα, καλύτερες συνθήκες εργασίας καθώς και δικαίωμα ψήφου. Συμβολική λοιπόν για μένα η επιλογή της στιγμής ως σώμα χρόνου, για παρουσίαση της ποιητικής μου συλλογής μια και η 8η Μαρτίου είναι μια μέρα δυναμικών κινητοποιήσεων και δράσεων σε όλο τον κόσμο για την υποστήριξη της ισότητας, και την αξιολόγηση της θέσης των γυναικών στην κοινωνία. Επιτρέψτε μου λοιπόν να αφιερώσω την αποψινή βραδιά στις πιο σημαντικές γυναίκες της ζωής μου. Τη γιαγιά, τη μάνα, την αδελφή, τις κόρες μου.

Οι Αλκυονίδες μου φυσικά είναι αφιερωμένες στον Οδυσσέα. Στον Οδυσσέα που κρύβουμε όλοι μέσα μας. Αυτόν που πάντα στο νου του έχει την Ιθάκη. Στο εξώφυλλο, έβαλα μια φωτογραφία που τράβηξα με το κινητό μου. Μια στιγμή που βίωσα. Ένα δώρο. Μια μικρή αποκάλυψη που ήρθε αναπάντεχα ως απάντηση στα ερωτήματά μου για το νόημα της ζωής. Η πεταλούδα σε όλους τους παραδοσιακούς πολιτισμούς υπήρξε και υπάρχει ως σύμβολο της ψυχής, επειδή αλλάζει από γήινη κάμπια, μέσω διάλυσης, σε ουράνιο φτερωτό πλάσμα. Υποδηλώνει αναγέννηση και ανάσταση. Το βότσαλο, μικρή πέτρα που την έχει στρογγυλέψει και λειάνει το νερό της θάλασσας, υποδηλώνει την υπομονή, τη σταθερότητα. Και η θάλασσα, η μάνα, η πηγή ζωής, η ζωτική ενέργεια, πίσω απ’ όλα, πάνω απ’ όλα να καθρεφτίζει τον ήλιο ανάποδα, να καθρεφτίζει τα χρόνια μας ανάποδα. Τα χρόνια μας, τις στιγμές μας, τις Αλκυονίδες Στιγμές μας που είναι άχρονες και άχραντες. Άχρονες αφού για όσα βιώσαμε και αγαπήσαμε δεν υπάρχει τέλος ούτε αρχή. Αφού το τέλος κάποτε γίνεται καινούρια αρχή και η αρχή καινούριο τέλος.

Το ταξίδι με τις Στιγμές Αλκυονίδες επομένως δεν τελειώνει απόψε. Αρχίζει ξανά. Ένας νεαρός συνθέτης, ταλαντούχος, ο Βασίλης Σωκράτους, μεταμορφώνει τις Αλκυονίδες μου και τις κάνει μουσική. Εμπνέεται από την ποίηση και γράφει τέσσερις σουίτες για πιάνο. Τέσσερα τέρμινα. Τέσσερις εποχές. Όπως είναι και οι Στιγμές Αλκυονίδες. Τέσσερις ενότητες με δώδεκα ποιήματα η κάθε μια. Σύνολο σαράντα οκτώ. Όσες είναι και οι μελωδίες που συνθέτει ο Βασίλης. Θα ακούσουμε ένα πρελούδιο σε σολ μείζονα του Βασίλη που έγραψε ως εισαγωγή στη μουσική πλέον σύνθεση, Στιγμές Αλκυονίδες.

Και βέβαια η ποιητική μας συνάντηση, θα κλείσει με μια υπέροχη έκπληξη. Ένα ανεκτίμητο δώρο ψυχής από τους αγαπητούς Γιώργο Καλογήρου και Αργυρώ Χριστοδούλου. Μελοποιημένα ποιήματα από τις Αλκυονίδες μου, συνθέσεις του Γιώργου ντυμένες με τη βελούδινη φωνή της Αργυρώς.

Πώς να μην αισθάνομαι λοιπόν ευλογημένη; Τα συναισθήματα, οι σκέψεις και οι αγωνίες μου έγιναν λέξεις, ποίηση, ενδύθηκαν φωνή, έγιναν απαγγελία, η ποίηση μου έγινε μουσική, έγινε μελωδία και τραγούδι, έτσι ώστε να μεταμορφωθεί ξανά απόψε σε συναίσθημα, σ’ ένα ατέρμονο, υπέροχο κύκλο ζωής, γεμάτο Στιγμές Αλκυονίδες.

Σας ευχαριστώ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Συνέντευξη της Αγγέλας Καϊμακλιώτη στο Γραφείον Ποιήσεως

Ο χαμένος τόπος και χρόνος στην ποιητική συλλογή “Εκ του Σύνεγγυς” της Αγγέλας Καϊμακλιώτη

Κριτική του λογοτέχνη και μουσικού Στέφανου Ζυμπουλάκη για την ποιητική συλλογή της Αγγέλας Καϊμακλιώτη," Ξεκλειδώνοντας την αλφαβήτα"